Håndbold og træningsbælte?

0
319

Hvis du har brugt tid i et fitnesscenter eller har styrket i forbindelse med håndbold, har du måske undret dig over hvorfor nogle mennesker bruger bælter. Disse er et træningsudstyr, som hedder træningsbælte og selvom de måske ligner et normalt bælte med spænde, er de bredere og giver ekstra støtte i forbindelse med styrketræning.

håndbold og træningsbælte

Træningsbælter var meget populære i starten af årtusindeskiftet, og er langsomt ved at blive genoplivet. Det kan tydeligt ses i fitnesscentre og der hvor håndboldspillere styrketræner.

Køb et træningsbælte hos bodyman.dk

Her er 3 gode grunde til bruge et træningsbælte som håndboldspiller.

1. Et træningsbælte reducerer belastningen og stabiliserer din rygrad

Der er lavet undersøgelser der bekræfter, at brugen af et træningsbælte øger presset på din maveregion med 40%. Det vil også sænke trykket på dine i ryggen med 50%. Når du øger presset i din maveregion, er effekten ligesom at puste en ballon op.

Dette pres vil trykke mod rygraden og støtte det på indersiden. Dine muskler i maveregionen og lænden vil presse på rygraden fra ydersiden. Disse to sæt af pres vil hjælpe med at stabilisere rygraden og reducere belastningen når du løfter tungere vægte fx i forbindelse med øvelsen squat.

Et træningsbælte hjælper dig faktisk med at beskytte din ryg mod skader, når du løfter tungere vægte.

2. Et træningsbælte er en god hjælp når du styrketræner

Styrketræning er en svær disciplin, hvis man ikke har prøvet det før. Øvelserne squat og dødløft kræver god teknik, hvis de skal udføres ordentligt. Risikoen for skader er stor, hvis der bliver løftet tungt og med forkert eller dårlig teknik.

Det kan fx ende med forstrækkelse af en muskel i ryggen, hvor man er skadet i ugevis. Det er især ikke godt, hvis man er håndboldspiller.

Et træningsbælte hjælper med at mindske mængden af ryg fleksion – bøjning af ryggen, og ryg ekstension, som er strækningen af ryggen. Ved at have træningsbæltet på er du i stand til naturligt at øge fleksionen i dine hofter og knæ. Det føles mere sikkert og korrekt, når du løfter med et træningsbælte på, og det gør at du fx kan fokusere på at løfte mere med dine ben end din ryg, når du fx laver øvelsen squat.

3. Træningsbæltet gør at du kan præstere bedre i styrkelokalet

Udover at beskytte imod dig skader, vil bæltet også hjælpe med at opbygge dine muskler – øge din kraft og styrke, især i benene når du træner.

Der er lavet mange undersøgelser, der dokumenterer at brugen af et træningsbælte mens man udfører squats hjælper med at øge muskelaktivitet i quadriceps og hase-musklerne. Og jo mere du bruger og bevæger dine muskler, jo stærkere bliver de.

Du kan bruge et bælte til at forbedre din præstation i forbindelse med squats, dødløft, træk, stød, og rows. Alle disse øvelser er nogle de fleste håndboldspillere lavet i deres styrketræningsprogram.

Hvorfor bruge et træningsbælte som håndboldspiller?

Styrketræning er en stor del af det at være håndboldspiller. Det kræver god fysik at være med på bedste niveau, og den får man ved sund kost og en masse styrketræning. For at få bedst mulige resultater med styrketræning kan det være en stor hjælp for håndboldspilleren at bruge forskellige typer træningsudstyr. Det kan fx være et par vægtløftersko, da håndboldspillere generelt squatter meget i deres styrketræning. Et træningsbælte kan faktisk også være en stor hjælp til at få bedre resultater med styrketræningen som håndboldspiller.

Squat er en af de bedste øvelse håndboldspilleren kan lave, hvis håndboldspilleren ønsker at blive stor og stærk. Så hjælper squat også med at gøre håndboldspilleren mere eksplosiv, så håndboldspilleren fx kan springe højere på håndboldbanen. Det er især tungt squat, som hjælper med at give mere eksplosivitet hos håndboldspilleren. Lige præcis i det tunge squat, går træningsbæltet og squat hånd i hånd. Et træningsbæltet sidder ligesom et almindeligt bælte rundt om maven. Det er bare lidt større og så sidder det direkte omkring maven. Det giver mavemusklerne noget at presse imod under squattet, og det er guld værd, når squat går hen og blive bliver rigtig tungt. Det giver stabilitet til kroppen, og du kan kort sagt overføre langt mere kraft til squattet, når du har træningsbæltet på under squattet.

Der er selvfølgelig mange meninger omkring træningsbælter, men håndboldspillerens tunge løft og træningsbæltet egenskaber passer bare så godt sammen. Ved tunge løft snakker jeg om en 80-90 % af max, hvor kroppen bliver presset til det yderste. Hvis du træner meget tung styrketræning, bør du anskaffe dig et træningsbælte.

Dips bælter og håndbold?

Dips bælter er også rigtig godt at bruge, hvis du gerne vil få bedre resultater med din styrketræning. Dips er også en af de gode øvelser, og den kan give dig rigtig gode gains. Dips bæltet giver dig så mulighed for at ekstra kilo på i øvelsen ved at tilføje vægtskiver til dips bæltet. Så kan du løfte flere i forbindelse med dips. Et dips bælte kan også bruges i forbindelse med chin ups og pull ups. Du kan se dette eksempel af en håndboldspiller som laver chin up, hvor der er tilføjet 70 kilo ekstra.

Du kan bruge et træningsbælt til så mange gentagelser du ønsker. Bare vær sikker på at du har et velsiddende bælte på. Det skal være stramt, men løst nok til stadig at lade dig trække vejret. Det skal føles komfortabelt. Hvis du ikke kan trække vejret, er du nødt til at løsne det en smule.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here