Hjemmetræning som håndboldspiller

0
1198

Her er der en gennemgang af gode øvelser, som du nemt kan lave som håndboldspiller, hvis du gerne vil i gang med hjemmetræning.
Øvelserne kræver ikke noget træningsudstyr, og du kan derfor lave øvelserne hvor som helst og når som helst. Jeg tilføjet en video til hver øvelse, så du kan se hvordan øvelserne laves.

Jeg laver 10-15 gentagelser af 3 sæt i de fleste øvelser, hvor jeg holder 30 sekunder til 60 sekunder pause mellem hvert sæt.

Du er velkommen til at dele øvelserne på de sociale medier, og du må også gerne linke til øvelser, hvis du har din egen hjemmeside.

Armbøjninger

Armbøjninger er en fantastisk øvelse, som giver god styrke i overkroppen. Armbøjninger træner dine arme, skuldre, brystkasse og mavemuskler. Du kan variere dine armbøjninger ved at lave dem brede armbøjning eller smalle armbøjninger.

Jeg plejer altid at starte med armbøjninger, når jeg laver hjemmetræning som håndboldspiller. Her tager jeg 10-15 armbøjninger af 3 sæt.

Mavebøjninger

Når jeg er færdig med at lave armbøjninger, begynder jeg med at lave mavebøjninger. Det er en god øvelse, som styrker musklerne i maven. Det er en stor fordel at have stærke mavemuskler som håndboldspiller, da det gør at du performer bedre på håndboldbanen. Stærke mavemuskler gør det nemmere at tackle, løbe, skyde, hoppe, bedre balance osv.

Jeg laver 10-15 mavebøjninger af 3 sæt. Nogle gange kan jeg godt finde på at lave 2-3 sæt ekstra, hvor jeg laver skrå mavebøjninger.

Rygbøjninger

Efter mavebøjninger begynder jeg at lave rygbøjninger. Det er også vigtigt at bagsiden (nedre ryg, lænd), så der er god styrke balance mellem for og bag.

Jeg laver 10-15 rygbøjninger af 3 sæt.

Coretræning

Efter rygbøjninger går jeg I gang med coretræning, hvor jeg ligger 1 min af 3 sæt. Sørg for at spænde godt op i mavemusklerne, når du laver coretræning. Husk at trække vejret, når du laver øvelsen.

Squat

Når jeg er færdig med coretræning begynder jeg på træning af mine ben. Her starter jeg med 10-15 almindelige squats af 3 sæt.

Lunges

Efter squat går jeg I gang med lunges. Det er øvelsen hvor du tager et skridt frem på skift, hvor du nærmest går ned på hug. Det er øvelse som giver godt til både forlår og baglår, så du får god styrke balance i dine ben.

Jeg plejer at tage 8-10 skridt til hvert ben, når jeg laver lunges.

Hælløft

Det er også godt at træne lægmusklerne, så de bliver stærke. Rigtig mange håndboldspillere døjer med krampe i lægmusklerne, og det kan du forebygge ved at træne dine lægmuskler med hælløft.

Jeg plejer at lave 10-15 gentagelser i 3 sæt, når jeg laver hælløft.

Burpees

Jeg plejer at slutte min hjemmetræning af med burprees, som er den her hårde øvelse, hvor du skal ned at ligge fladt på jorden, hvor du efterfølgende rejser dig igen og hopper med armene strakt. Burpees får pulsen i vejret, og er en perfekt måde at slutte en god træning på.

Jeg laver plejer at lave 10-15 burpees af 3 sæt.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here