Kostplan

Her finder du de 2 typer kostplan, som jeg bruger til dagligt som håndboldspiller. Den ene kostplan bruger jeg, når jeg bulkser(øge muskelmasse). Den anden kostplan bruger jeg, når jeg cutter(mindske fedtprocent).

Mit ligevægtsindtag er på de 3300 kalorier. Jeg skal derfor spise mindst 3300 kalorier for at kunne holde min vægt. Ligevægtsindtaget bliver noget højere, når jeg er kommet mig helt over min skade. Så kan jeg holde til at løbe noget mere.

Jeg spiser ikke præcis det samme hverdag. Det går jeg hurtigt død i. Derfor varierer jeg meget mellem gode sunde madvarer. Så jeg tæller jeg ellers bare kalorierne ved hvert måltid. Nedenstående er en typisk håndbold kostplan for bulk eller cut.

kostplan

Kostplan for bulk(3800 kalorier)

Gå til kostplan på 3800 kalorier

Kostplan for cut(2800 kalorier)

Gå til kostplan på 2800 kalorier

Lav din egen kostplan

Prøv og opbygge din egen kostplan. Lav en håndbold kostplan for bulk og cut. Så har du 2 forskellige at køre med. Du behøves ikke at følge sådan et kostplan til punkt og prikke. Det vigtigste er, at du holder dit antal kalorier. Du kan sagtens presse noget usundt ind, så længe du bare overholder dit kalorie indtag.

Hold godt styr på din kostplan især under et cut.

Når du cutter, vil du opleve det at være sulten. Jeg plejer at spise flere små måltider, da det hjælper til at holde min sult nede. Hvis jeg  spiser få store måltider, bliver jeg hurtigt sulten igen. Det er forskelligt fra person til person, så du kan prøve, og se hvad der virker bedst for dig.

De gode resultater kommer, hvis du følger din kostplan.

Rigtig mange personer får lavet en kostplan. Denne kostplanen følger de i et par dage, og så begynder de at gå fra den igen. Det der med at tælle kalorier kræver en del tid i starten, men det er det værd. Det der med at spise sådan cirka, kommer du ikke ret langt med. Hvis du derimod tæller dine kalorier hver dag, er du sikker på at få det at spise du skal. Du får ikke for lidt eller for meget.

Hvis du gerne vil blive succesfuld, er du nød til at tælle dine kalorier og holde dig til kostplanen. Du vil blive overrasket over hvor gode resultater du kan få, hvis du følger din kostplan over længere tid.

Hold hovedet koldt

At ligge i kalorie underskud er hårdt. Du har ikke ret meget energi at gøre, og der vil helt sikkert være dage, hvor du er træt, og egentlig ikke gider noget. Sådan er det at tabe sig. Tag en dag fri hvis du er gået helt død i dit cut. Det vigtigste er bare at du aldrig giver op. Hold fokus selvom du er træt og ikke gider mere.

2 KOMMENTARER

  1. Hej!
    Jeg er en pige på 18 år, som er i gang med at ligge en kostplan for mig selv. Jeg spiller håndbold to gange om ugen + kamp om søndagen. Derudover løbe- og styrketræner jeg sammenlagt 3 gange om ugen. Jeg vejer lige nu 65 kg og er 165 høj. Jeg har ingen anelse om, hvor stort et kalorieindtag jeg skal have pr. dag. Derfor spørger jeg jer til råds, for at finde “det perfekte” kalorieindtag, hvis der findes sådan ét. Derudover hvis I havde nogle ideer, om hvad man kunne tilføje på kostplanen af mad, så ville det være perfekt.
    Mvh. Sascha

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here