Håndboldskade

træningselastik

Dette er en guide, som hjælper dig med håndboldskader. Denne guide vil gå i dybden med en række skaderelaterende punkter.

Hvorfor får vi skader

Håndbold er en meget fysisk sport, og derfor forekommer der mange skader. Både overbelastninger og akutte skader. Det kan være uheldige sammenstød af spillere eller forkert landing. Der er mange måder en skade kan forekomme på. Sport er forbundet med en hvis risiko for skader, så det er ikke noget man kan komme udenom. Vi kan dog forebygge det mest muligt.

Der sker også mange skader uden for håndboldbanen. Håndbold kræver en god fysisk og derfor bliver der styrketrænet rigtig meget. Her sker også overbelastninger af kroppen. Mange gange er det fordi, at der bliver trænet med for tunge vægte og med en for dårlig teknik.

Jeg har fået en skade hvad gør jeg?

Når du får en skade, er det vigtigt at du får den bedst mulige behandling. Få en kompetent person til at kigge på det. Det kan være en læge eller en fysioterapeut. På den måde får du det bedste svar. Det foregår som regel på denne måde:

Skade->Vurdering af skaden->Pause->Genoptræning

Det skadede området vil højst sandsynlig hæve op. Så det er en god ide, at lade skaden få noget ro. Smertestillende medicin kan godt hjælpe lidt på smerterne. Det samme kan kulde/varme. Husk altid at kontakte en læge/fysioterapeut inden du begynder at behandle dig selv.

Skader kan dog være så slemme, at et indgreb er den eneste mulighed. Det kan være en operation eller en indsprøjtning.

Efter en pause kan genoptræningen påbegyndes. Så kroppen kan trænes op igen.

Skader til styrketræning

Håndboldspillere styrketræner meget. Her forekommer der også skader. De fleste skader sker ved for tunge vægte eller for dårlig teknik. Sørg for at varme kroppen tilstrækkeligt op inden vægtene bliver alt for tunge.

Opvarmning inden styrketræning

  • Tag 5-10min cardio
  • 1-2 opvarmnings sæt med mindre kilo på.

Fokus på teknik. Få styr på teknikken i alle øvelser. Hjælp folk hvis de laver øvelserne forkert. Hvis dem hvordan man laver øvelserne rigtigt.

Lad vær med at løfte mere end du kan. Hvis du ikke kan køre teknikken tilstrækkeligt har du for mange kilo på. Det handler igen om opbygning at styrke.  Det er ikke nogen genvej. Det tager den tid, som det tager.

Skulderskade

Rigtig mange håndboldspillere kommer til at opleve problemer med skulderen. Håndbold indebærer rigtig mange kast, som nemt kan overbelaste skulderen.

  • Lav skadeforebyggende øvelser til skulderen.
  • Varm altid skulderen godt op. Gerne med elastik.
  • Brug tid på udstrækning af skulder, så du får bedst mulig mobilitet i skulderledet.
  • Giv skulderen det ro den skal have. Hvis din skulder er helt smadret, så tag et par dage fri.

Træningselastik

Derfor er det vigtigt at lytte til skulderen. Hvis du mærker det mindste, så er det med at tage den med ro. Ellers kan det komme til at koste dig en træls skulderskade.

Der kan også ske akutte skader, selvom din skulder er trænet godt op.

Jeg er selv blevet opereret i skulderen, efter at jeg fik rykket den af led. Det gjorde som sådan ikke ondt i selve øjeblikket, det var først et par timer efter. Jeg fik af vide, det bare var et slag, og at det kunne trænes op. Efter et par måneder med genoptræning var det ikke sket noget. Jeg tog derfor til en skulderspecialist, som valgte at operere mig med det samme.

Efter operationen havde jeg et par uger pause, hvor jeg startede helt fra bunden med genoptræning. Den første af genoptræningen gik med bevægelse af skulderen. Efter et par uger kunne jeg så småt begynde med elastik. Hvor jeg noget tid senere kunne begynde at kaste igen.

Jeg lærte hurtigt hvor vigtigt det er at tage den med ro. Hvis det gik for hurtigt, var det 1 skridt frem og to tilbage. Jeg kan sammenligne det med at bygge et hus. 1 mursten af gangen, som skal sidde perfekt. Ellers falder det fra hinanden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *