Hopskud – Sådan får du et bedre hopskud i håndbold

hopskud

Et hopskud er et af de mest almindelige måder at skyde på i håndbold, da det er en effektiv måde at skyde forbi modstanderens parader på.

Almindeligt hopskud

Et almindeligt hopskud laves ved at håndboldspillen først hopper fra jorden, og så efterfølgende skyder håndbolden afsted oppe i luften. En højrehåndet håndboldspiller hopper på venstre ben i et almindeligt hopskud, hvor venstrehåndet håndoldspillere hopper på højre ben. Grunden til at man typisk hopper på modsatte ben i forhold til skudarmen i et hopskud, er at det giver det bedste flow i skudafviklingen. Jeg har fundet en video med gode hopskud, så du kan få noget inspiration til, hvordan et almindeligt hopskud kan bruges i håndbold.

Hopskud på det forkerte ben

En højrehåndet håndboldspiller kan fx godt hoppe på højre ben samtidig med at han/hun skyder med højre arm. Bevægelsen bliver dog ikke så god, og det kræver god håndbold teknik at afvikle sådan et hopskud. Det kan dog snyde modstanden i stor grad, da svært for forsvarsspillere og målmand at læse sådan et hopskud.

2 fods hopskud

2 fods hopskudet er hvor håndboldspilleren hopper med begge ben samtidig. Det er et hopskud, der kan snyde målmanden og forsvaret, da de er vant til at der kommer et almindeligt hopskud 9/10 gange i en håndboldkamp. Et 2 fods hopskud er et hopskud mange playmakere anvender, da de tit skyder lige ud fra målet. 2 fods hopskudet kræver stor springstyrke at lave, da 2 fods afsættet ikke giver så meget opadgående power som et almindeligt hopskud med 1 fods afsæt. Daniel Narcisse laver fx tit 2 fods hopskud, da han har en rigtig god springstyrke, og du kan se hvordan han gør det i nedenstående video.

Jeg har også fundet en video med Kim Andersson, hvor han laver et 2 fods hopskud.

10 tips til at få et bedre hopskud

  1. Øv dit hopskud så meget du kan til håndboldtræning. Øvelse gør mester.
  2. Læs  en masse på internettet om at springe højt, så du kan blive klogere på emnet.
  3. Køb dig et par gode håndboldsko, lyskenbukser og læg kompression. Det kan godt hjælpe dig med at øge dit hop et par cm.
  4. Begynd at styrketræne så du kan øge din springkraft i benene.
  5. Husk at bruge armene når du hopper.
  6. Kig på hvordan du spiser. Kosten har stor betydning for hvordan vi performer på håndboldbanen.
  7. Find en hopskud træner/coach. Det kan være en gammel højdespringer eller en dygtig håndboldspiller, som hopper højere end dig i et hopskud.
  8. Øv de forskellige hopskud varianter. 2 fods hopskud, almindeligt hopskud osv.
  9. Sørg for at holde dig skadesfri i fødderne, knæet, lyske, hofte osv så du kan hoppe bedst muligt.
  10. Øv dig i at springe lige op i luften. Nogle håndboldspiller har en tendens til at spring fremad. Det er bedre hvis du øver dig i at springe opad.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *