Review af bogen The TB12 Method af Tom Brady

Review af bogen The TB12 Method af Tom Brady

Jeg har været ved at læse The TB12 Method – How to Achieve a Lifetime of Substained Peak Performance af Tom Brady. En yderst spændende bog som har givet mig indblik I hvordan New England Patriots quarterback Tom Brady træner og spiser til dagligt som professionel amerikansk fodboldspiller.

Tom Brady er 5 x Super Bowl champion, og han er en af verdens bedste quarterbacks i Amerikansk fodbold. En quarterback er ham der kaster bolden, og styrer det offensive spil i Amerikansk fodbold.

Amerikansk fodbold og håndbold minder om hinanden på mange punkter, da begge sportsgrene er hårde fysisk + der er meget taktik både offensivt og defensivt + mange små spilstop. Jeg mener derfor at alle håndboldspillere kan lære en hel del af Tom Brady og hans nye bog The TB12 Method. Nedenfor er mine tanker omkring bogen.

Kort om Amerikansk Fodbold og Tom Brady

Amerikansk fodbold er en af de største og mest populære sportsgrene i USA. Sporten tiltrækker rigtig mange tilskuer og spillere, og der er generelt rigtig mange penge i Amerikansk fodbold. Når der er mange spillere og mange penge i en sport, opstår der ofte en meget hård konkurrence hos spillerne om at få en plads på de bedste hold. Der er derfor rigtig mange spillere, som træner hårdt hver dag for at komme tops i Amerikansk fodbold.

Amerikansk fodbold er en fysisk hård sport med mange hårde tacklinger, og når man kombinerer det med hård træning hver dag, er der desværre mange spillere som får skader, som så forsinker eller sætter en stopper for deres professionelle karriere som amerikansk fodboldspiller.

I bogen The TB12 Method fortæller Tom Brady at han er 40 år gammel. Det er ca. den alder de fleste danske professionelle håndboldspillere vælger at gå på pension, da kroppen er slidt ikke rigtig kan holde til det sporten mere. Men Tom Brady har ikke planer om at stoppe sin karriere foreløbig, da han stadig følger sig godt tilpas fysisk og mentalt, selvom han har spillet amerikansk fodbold i mange år på professionelt niveau.

Jeg vil her prøve at komme ind på nogle af de ting Tom Brady gør, som holder i topform i en alder af 40 år.

Pliability træning hjælper Tom Brady med at holde sig i form og med at undgå skader

Amerikansk fodbold og håndbold er begge to fysisk hårde sportsgrene, hvor der er mange hårde tacklinger, og spillere med stor fysisk. Styrketræning med vægte er derfor en almindelig del af den fysiske træning i Amerikansk fodbold og håndbold udover konditionstræning og den almindelig træning på gulv/græs.

Tom Brady har igennem sin professionelle karriere spillet og trænet med rigtig mange spillere. Her fortæller Tom Brady at der desværre er rigtig mange professionelle spillere i Amerikansk fodbold, som får skader af de store mængde træning, de mange kampe og det hårde fysiske spil. Når man er skadet som spiller, kan man ikke spille kampe og træne 100%. Det går udover ens egen udviklings og holdets resultater.

Tom Brady fortæller at det derfor er super vigtigt at man finder balance i sporten, hvor man træner og spiser på den rigtige måde, og har en god og sund balanceret livsstil, så man kan holde til sporten i mange år.

Tom Brady laver rigtig meget pliability træning for at holde sig i top form og for at undgå skader. Pliability træning går kort sagt ud på at gøre musklerne blødere, længere og mere fleksible, så man som spiller kan holde den hårde træning og det hårde fysiske spil. Pliability træning er den her kombination af elastik og kropsøvelser + massage eller selvmassage af kroppen, så man bliver blød og smidig i muskler og led.

Tom Brady og hans problemer med albuen

Tom Brady har tidligere i sin karriere døjet i mange år med sin albue på kastearmen. Dengang fik han nemt ondt i albuen, når han kastede bolden, og skulle altid have is på albuen efter træning. Alle de andre på hans hold, døjede også med skader på den ene eller den anden måde. Skader var åbenbart en del af sporten tænkte han.

Lidt senere i sin karriere kom han i kontakt med en specialist i sportsskader og træning. Specialisten kunne se at Tom Brady havde ubalance i kastetarmen, især ubalance i musklerne i underarmen. Ved hjælp af massage og øvelser fik Tom Brady balance i kastetarmen igen, og han havde ikke mere ondt i albuen. En bedre albue hjalp Tom Brady med at træne bedre, og han kunne spillere bedre til kamp, når han fik chancen. Ved at få balance i kroppen og ved at undgå skader udviklerede Tom Brady’s karriere til det bedre, og på sigt kom han til at spille Amerikansk Fodbold i NFL på højeste plan.

Som håndboldspiller skal du finde en balance mellem pliability træning, styrketræning og konditionstræning, så du får opbygget balance i kroppen. Balance hjælper dig med at holde dig i god form og undgå, og det er vigtigt, hvis du gerne vil have en lang karriere som håndboldspiller.

Sådan træner Tom Brady i dag

Tom Brady har spillet quarterback på højeste plan i mange år, og han har derfor rigtig meget erfaring i Amerikansk fodbold som spiller og som leder af det offensive spil på hans hold. Tom Brady har prøvet at være i mange forskellige spilsituationer, da han har spillet mange gange gennem en lang årrække. Han er derfor en spiller, der skaber stor værdi for holdet han spiller på. Tom Brady har rigtig erfaring at trække på når han spiller, og i en alder af 40 år er det super vigtigt, at han ikke bliver skadet.

En stor del af Tom Brady’s træning består derfor i dag af Pliability træning, hvor han laver en del mindre styrketræning og konditionstræning i forhold til sine unge dage. Tom Brady har så meget erfaring i bagagen rent spilmæssigt, som gør at han har et ekstremt højt bundniveau. Det giver mere mening for ham at vedholde og undgå/forebygge skader. Tom Brady behøves ikke at presse sig selv fysisk og mentalt på samme måde, som en ung quarterback på 22 år, der endnu ikke har bevist at han kan være med i Amerikansk fodbold på højeste niveau. Den unge quarterback på 22 år har ikke flere års erfaring at trække på, og han er derfor nød til at arbejde hårdere opbygge disse erfaringer, selvfølgelig i en form for balance så den unge spiller ikke overtræner. Vi er igen tilbage til at man skal finde en balance, tænke både kortsigtet og langsigtet + passe mere og mere på kroppen med årene som spiller.

Tom Brady kan fx ikke undgå at blive tacklet som quarterback, da det er en del af spillet. Hvis det sker at Tom Brady bliver tacklet, så er hans krop forberedt bedst muligt, da er han i god fysisk og smidig form på grund af hans Pliability træning. Hans krop fungerer lidt ligesom et elastik eller fjeder, når han bliver tacklet. Hvis han bliver tacklet, prøver han så vidt muligt, at lande på modsatte side af sin kastearm, så han ikke lander ovenpå den arm han kaster med og bliver skadet der.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *