Der er ikke nogen let vej til at blive en succesfuld håndboldspiller. Det kræver hårdt arbejde, hvor der vil være masser af opture og nedture. Du vil komme til at lave en masse fejl, men det er med til at udvikle dig. Så længe du bare aldrig giver op, så skal du nok en skønne dag nå dit mål.

Planlæg din tid er vejen til succes

Planlægning betyder rigtig meget, hvis du vil være en succesfuld håndboldspiller. Hvis du er god til at planlægge, vil du kunne udnytte tiden mere effektivt. Der er kun 24 timer i døgnet, så hvorfor ikke udnytte dem bedst muligt?

Søvn er vejen til succes

En håndboldspiller skal helst sove en 8-10 timer, så kroppen er mest muligt udhvilet. Sørg for at holde den samme søvnrytme. Gå i seng klokken 21-22.00 og stå op klokken 6.00. Det gør at du har mulighed for at morgentræne. De fleste uddannelser starter først ved 8.00 tiden, så du har 2 timer at gå på, før du tager i skole. Det er måske hårdt i starten, men efter kort tid bliver kroppen vant til gå i seng og stå på de tidspunkter.

Morgentræning er vejen til succes

Sørg for at få godt med mad før morgentræningen. Du har lige sovet, og kroppen har brug for næringsstoffer.

Jeg er dog så heldig at bo i aalborg, så jeg har kun 5 minutter til nærmeste fitness. Her plejer jeg altid at starte med noget cardio. 20-30 minutter løb eller en tur på cyklen.

Morgentræning er vejen til succes

Det er ikke alle, som har muligheden for at komme i fitness, så er en løbetur også ganske udmærket. Du kan også investere i en motionscykel. Jeg synes det har været pengene værd. Du har den altid stående, hvis du får lyst til at lave lidt cardio.

At træne morgen og aften er hårdt for kroppen. Det er ikke noget man starter med at gøre fra dag 1 af. Det tager noget tid, før kroppen er helt klar til det. Du kan hurtig løbe ind i en dum skade, hvis du kører alt for hårdt på morgen og aften. Byg mere og mere på som tiden går.

Lav maden dagen før er vejen til succes

Kosten er meget vigtig for en håndboldspiller. Da du har en dag foran dig med uddannelse eller arbejde + træning, så er det vigtig at have mad med. Jeg vil anbefale at du laver maden dagen før. Så er du fri for at lave den tidlig morgen. Der er ingen undskyldninger. Hvis du vil have gode resultater, så skal kosten passes.

Tiden på arbejde eller i skolen

Du har masser af mad med, så kroppen har hvad den skal bruge. Arbejd igennem og udnyt spild tiden. Lav dine lektier hvis muligheden byder sig. Så er de lavet, og du kan slappe lidt af efter håndboldtræningen senere. Hvis der ikke er nogle lektier, så kan du bruge tiden på at studere håndbold. Se en masse videoer på youtube. Overvej hvad du kan gøre bedre til næste træning osv.

Efter arbejde/skole

Her har du typisk et par timer, før træningen går løs. Det giver dig mulighed for at være 100 % klar til træning.

  • Tøm ryggen så den ikke skal tømmes under træning.
  • Få et godt måltid før træning. Drik masser af vand.
  • Fokuser på at du snart skal træne.(Få styr på tankerne).
  • Tag af sted til træning i god tid. Der er for dumt at komme for sent til træning. Det er der ikke plads til.

Til træning

Du er nu kommet til træning i god tid. Dine depoter er fyldt helt op. Du har drukket og spist, som du skulle.

Få styr på det praktiske inden træningen begynder.

  • Hav et par liter vand i tasken. Så er du fri for, at skulle fylde vand hele tiden. Tag noget saftevand med, som du kan blande op med vandet. Det giver lidt ekstra energi.
  • Hav udstyret i orden. Bolden pumpet. Skoene er rene, så du står bedre fast. Skoene bundet. Få tapet dig op. Snak med fysioterapeuten osv.

Du er 100% klar til at træne. Der er stadigvæk noget tid til træningen begynder. Skyd lidt på mål og leg med bolden. Desto mere du øver dig desto bedre bliver du.

Varm kroppen ekstra godt op. Specielt hvis du har problemer med noget. Jeg laver altid elastik øvelser til skulderen inden træningen. Det gør at min skulder er mere varm, og den er mere klar til at kaste.

Efter træning

  • Når træningen er færdig, er det en god ide lige at løbe lidt af. Smid skoene og løb 5-10 minutter i stille og roligt tempo.
  • Få dine proteiner og kulhydrater.
  • Stræk ud
  • Tænk over hvad der gik godt til træningen, og hvad du kunne gøre bedre til næste gang.

Drop de ligegyldige ting er vejen til succes

Fjernsyn og computerspil er en tidsrøver for rigtig mange håndboldspillere. Der bliver brugt utallige timer foran skærmen, som i sidste ende ikke gavner dig. Det er måske ganske underholdende, men det gør dig ikke til en bedre håndboldspiller.

Drop de ligegyldige ting er vejen til succes

Hvis du går med en drøm om at blive professionel håndboldspiller, så skal du ikke ligge og dovne den dagen lang. Brug i stedet tiden fornuftig på noget der gør dig til en bedre håndboldspiller.

  • Du kunne se en masse håndboldkampe, som giver dig inspiration til håndboldspillet.
  • Du kunne tage ned i håndboldhallen og træne dine skudvarianter. Det kan fx være at skyde målmanden mellem benene.
  • Du kunne tage ned og styrketræne i styrkecenteret.
  • Du kunne løbe en tur for at få en bedre kondition.
  • Du kunne lave skadesforebyggende træning.
  • Du kunne studere kosten, for at få større udbytte af træningen.

Der er ingen let vej til succes

Der er ikke nogen let vej til at blive en succesfuld håndboldspiller. Det er ikke noget, som bliver serveret på et sølvfad. Det er dig, som skal arbejde for at blive til noget.
Hvis du gerne blive en succesfuld håndbold? Så er det på tide, at du gør op med dig selv om du egentlig vil blive succesfuld. Vil du sove dagen væk, eller vil du stå tidligt op og arbejde for at blive mere succesfuld. Vil du se fjernsyn dagen lang, eller vil du arbejde på at blive mere succesfuld. Du kan godt se det ikke? Tingene kommer ikke af sig selv.

http://youtu.be/r3FcZNvzaOs

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here